درخواست دیپلمات‌ها برای توجه فوری جامعه جهانی به بازداشت پناهجویان افغان در پاکستان

در یک هفته گذشته بیش از ۲۵۰مهاجر افغان در اسلام آباد، راولپندی و اطراف آن بازداشت شدند

اخیرا بازداشت شهروندان افغانستان به دست نیروهای پلیس پاکستان افزایش یافته است‌- AFP

نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی افغانستان پس از افزایش بازداشت شهروندان افغان در پاکستان، از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو‌ان‌اچ‌سی‌آر) و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواستار توجه فوری به این موضوع شدند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک و‌ کنسولی افغانستان، روز جمعه ۱۹ خرداد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند در شرایطی که مردم در جست‌وجوی امنیت به کشورهای همسایه پناه برده‌اند، بازداشت آنان کاری خلاف اصول انسانی و همبستگی است.

در این بیانیه تاکید شده است که شمار زیادی از شهروندان افغانستان پس از سلطه طالبان، به کشورهای همسایه ازجمله پاکستان پناه برده‌اند و بر اساس قوانین بین‌المللی مهاجرت، امنیت آن‌ها به‌عنوان پناهجو باید تامین شود.

این خواست نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان از سازمان‌های بین‌المللی در امور مهاجرت پس از آن مطرح می‌شود که به‌تازگی گزارش‌های متعددی از بازداشت شهروندان افغان در پاکستان منتشر شده است.

گروه طالبان نیز دو روز پیش، بازداشت پناهجویان افغان در پاکستان را تایید کرد. سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که در کنترل طالبان است، چهارشنبه ۱۷ خرداد، اعلام کرد که نیروهای امنیتی پاکستان نزدیک به ۲۵۰ مهاجر افغان را در اسلام‌آباد، راولپندی و اطراف آن دستگیر کرده‌اند. مسئولان سفارت افغانستان در پاکستان تاکید کردند پناهندگانی که گذرنامه و اسناد قانونی اقامت نیز داشتند، بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، در یک ویدیو که یک پناهنده افغان گرفته است، نیروهای پلیس در اطراف یک ساختمان متروکه دیده می‌شوند. به گفته او، پلیس برای «دستگیری افغان‌های بدون ویزا» به آنجا آمده‌ است.

با این حال، نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی افغانستان تصریح کرده‌اند: «ما درباره گزارش‌های بازداشت و دستگیری پناهجویان افغان در پاکستان به‌شدت نگران هستیم. این اقدامات ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و مغایر با اصول شفقت و همبستگی است که اصول روابط دو کشور را تشکیل می‌دهد.»

دیپلمات‌های طالبان در اسلام‌آباد، روز جمعه ۱۹ خرداد (۹ ژوئن)‌، اعلام کردند که آن‌ها برای حل این چالش، با مقام‌های پاکستانی دیدار کرده‌اند. آن‌ها تاکید کردند که در دیدار با مقام‌های وزارت داخله (وزارت کشور) و خارجه پاکستان، از آن‌ها خواستار توقف بازداشت پناهجویان افغان شده‌اند. سفارت طالبان در اسلام‌آباد اعلام کرد در تلاش است تا افغان‌های بازداشت‌شده را از زندان‌های پاکستان آزاد کند.

حساب کاربری سفارت طالبان در اسلام‌آباد روز جمعه در رشته توییتی نوشت: «سردار احمد شکیب، فرستاده طالبان، در دیدار با مقام‌های پاکستان گفته است که بازداشت شهروندان افغانستان به بهانه‌های مختلف بر روابط دو کشور تاثیر منفی می‌گذارد.»